A múltban történt változások és mozgások rögzítése segítséget ad a jelenlegi állapotok átláthatóságának biztosítására, valamint a jövő megtervezésére. A társasházak könyvvezetési kötelezettségével a 224/2000. (XII. 19.) kormányrendelet foglalkozik, amely előírja a számviteli törvény szerinti egyes egyéb szervezetek beszámolókészítési és könyvvezetési kötelezettségének sajátosságait.
A könyvvezetés nem más, mint azoknak a gazdasági eseményeknek a nyilvántartása, amelyek hatással vannak – esetünkben a társasház – pénzügyi, jövedelmi és vagyoni helyzetére.
Leegyszerűsítve, az a társasház, ahol a bevétel nem haladja meg két egymást követő évben az 50 millió Ft-ot egyszeres könyvviteli nyilvántartást vezethet. Ami nagyon fontos, hogy a számviteli törvény alapján, a közös képviselő által készített számviteli politikában kell szabályozni a társasházi könyvelés sajátosságait. A számviteli politikának mellékletei: a pénzkezelési nyilvántartás, az eszközök és források értékelési szabályzata, valamint a leltározási és leltárkészítési szabályzat is.
A társasház a naplófőkönyv mellett (a megtörtént pénzmozgások – érték adatok – találhatóak a naplófőkönyvben), analitikus nyilvántartást (részletes feljegyzéseket) is vezet. Az analitikus nyilvántartásban kerül bemutatásra a bizonylatok alapján rögzített gazdasági esemény részletei. Példák: utólagos elszámolásra kiadott összegek nyilvántartása, felvett hitelek (kölcsönök) nyilvántartása.
A gazdasági eseményeket alátámasztó bizonylatokat meg kell őrizni. A beszámolót (ideértve a beszámolót alátámasztó leltárt, naplófőkönyvet) 10 évig, a könyvelés alapbizonylatait pedig 8 évig kell megőriznie a társasháznak.
A fenti – rövidített és egyszerűsített – leírásból is látszik, hogy a múlt rögzítése, a múltat alátámasztó könyvelési szakanyag megőrzése nem egyszerű feladat, amelyet komolyan kell venni, és egy pillanatra sem szabad elhanyagolni.
A múlt rögzített adatainak felhasználásával könnyen és pontosan meg tudjuk tervezni a társasház kiadásait, bevételeit. Tervezhetjük – a célbefizetések elkerülése érdekében – karbantartási, javítási munkálatokat is.
A rögzítési kötelezettségeknek a következő módokon lehet megfelelni:
1. Kézi rögzítés: Kisebb albetétek esetén ez egy kiváló módszer, amennyiben a rögzítő napra pontosan, számozott lapokon (alaki kellékek) tudja vezetni a pénzmozgásokat. A visszakereshetőség, a számítási hibák szűrése és az ellenőrzés már nehezebben valósul meg. A papír alapú rögzítés továbbfejlesztett változata, ha valamilyen táblázatkezelő szoftvert használunk (pl. Excel). A táblázatkezelőben rögzített adatokat itt is rendszeres időközönként nyomtatni, és alaki kellékek elhelyezésével hitelessé kell tenni. A táblázatkezelők használatával a számítási hibák elkerülhetővé válnak.
2. (cél) társasházi szoftveres rögzítés: A nagyszámú albetétek hatékony kezelésére alkalmas szoftverek nagy számban elérhetőek a piacon. Nagy előnyük, hogy az ellenőrzés hatékonyságát javítják, a számszaki hibák elkerülhetőek.
3. társasházi portálok: a portálok nagy előnye, hogy interakciót is biztosít a társasház megfelelő működéséért felelős személyek (pl: közös képviselő, intéző bizottság, számvizsgáló bizottság, fűtési bizottság) és a társasházi polgárok (pl. tulajdonosok, bérlők, haszonélvezők) közötti kapcsolathoz. Az adatok online felületen, (rögzítéstől függően) naprakészen érhetőek el.
A szoftverekről az alábbi linkeken tájékozódhat bővebben a tisztelt érdeklődő.
http://tarsashaz.lap.hu/szoftver/11259354
http://tarsashaz.tlap.hu/konyvelo-programok
Javasoljuk, hogy a lakók követeljék meg a társasházi portálok üzemeltetését (némelyik megoldás, már 100 Ft/hó/albetét áron elérhető). Továbbá a Társasházi Polgárok, a közös képviselői (ideértve a számvizsgáló bizottságot, intéző bizottságot) fogadóórák rendszeres látogatásával kérjenek betekintést a könyvelési szakanyagba, hogy lássák a rögzítések pontosan megtörténnek-e. A folyamatos betekintés és párbeszéd kialakításával mindenki részese lehet annak a munkának, amely az önrendelkezés szabadsága felé vezeti a Társasházi Polgárokat.
Cégünk, és azon belül társasházi divíziónk:
1. számvizsgáló bizottságoknak tud segítséget nyújtani a könyvelési szakanyag áttekintésében, beszámolók elfogadás előtti ellenőrzésében,
2. intéző bizottságoknak tud segítséget adni a könyvelés megvalósításában, valamint a kezelési és pénzügyi tervek elkészítésben,
3. tulajdonosoknak (bérlőknek, haszonélvezőknek) a kiküldött egyenlegek értelmezésében, áttekintésében.Társasházi könyvelés, (társasházi) könyvvizsgálat, (társasházi) közös képviselet, (társasházi) közös képviselő témakörben forduljon hozzánk bizalommal.
Társasházi Polgár: közös képviselet… egyszerűen, jól! … mert minden Társasházban Polgárok élnek!
Elérhetőségeink: dwk@tarsashazipolgar.hu
Hétfőtől péntekig 10 h és 18 h között:
+36 30 / 396 – 0303
Kapcsolati űrlap (kattintson)
Amennyiben hasznosnak találja honlapunkat, kérem, jó véleményét fejezze ki: megjelölve Facebook oldalunkat, hogy Tetszik, és kövessen bennünket a Twitteren.
ThSzaki/4/20140613